Najväčší výpredaj roka je tu! ⚫ Black Friday so zľavami až do -40 % a darčekmi k objednávkam už od 50 €! 🎁🔥 Nepremeškajte túto jedinečnú príležitosť – nakúpte ešte dnes a získajte viac za menej!

Všetko čo potrebujete vedieť o meračoch laku

Ak ste už niekedy kupovali ojazdené auto, určite ste sa stretli s obľúbenou hláškou “Nikdy nebúrané”. Môžete dôverovať predávajúcemu, no lepšou voľbou je si túto skutočnosť overiť. Tým sa nesnažíme povedať, že každý predávajúci je klamár ale možno ani on v skutočnosti netuší, čo vlastne predáva. Tak ako si overiť, či auto nebolo naozaj nikdy búrané? 

Ak je auto po nehode opravované, záverečnou fázou pre zakrytie akýchkoľvek nedostatkov je lakovanie. Niekedy postačí aj vizuálna kontrola, teda ak viete, na čo sa treba zamerať. Skontrolujte či prvky karosérie sedia a pekne zapadajú do seba, každá odchýlka alebo nezrovnalosť môže naznačovať, že ide o vymenený diel. Obzrite si lak z viacerých uhlov, zamerajte sa na to či sa odtiene laku nelíšia a či je lesk karosérie rovnaký na rozdielnych častiach. Hľadajte matné miesta, stekance farby alebo časti s tzv. “pomarančovou” štruktúrou. 

Nič ste nezistili? Výborne, auto je buď v perfektnom stave alebo po veľmi dobrej oprave. Samozrejme takáto vizuálna kontrola nikdy nenahradí profesionálny merací prístroj.  

Merač laku, hrúbkomer alebo povlakomer je zariadenie, ktoré slúži na meranie hrúbky nekovovej vrstvy laku na kovových ale aj nekovových materiáloch. Ide o obľúbené zariadenie v automobilovom priemysle, no využíva sa aj na meranie izolačných náterov, pri údržbe rôznych systémov, zabezpečovaní kvality a množstve ďalších prác. 

Prečo si zaobstarať merač laku?

  • Jednoducho odhalíte, či bolo vozidlo lakované alebo nie.
  • Overíte si pravdivosť tvrdení predajcu.
  • Sú jednoduché na použitie pre profesionálov aj amatérov. 
  • Vďaka odhaleniu chýb karosérie sa vyhnete kúpe auta, ktoré by vás stálo viac než si myslíte. 

Ako merače laku fungujú?

Povlakomery merajú hrúbku laku, tmelu, farby, gumy, plastu a ďalších (nekovových) materiálov na kovovom (železo, oceľ, hliník, zinok…) povrchu. Meria teda reálnu vzdialenosť od snímača na merači laku po tento kovový materiál. 

Staršie merače laku fungujú na princípe magnetu a pružiny. Takéto merače dokážu merať len povrch na magnetickom materiály (napr. oceľ). Priložením magnetu na povrch sa vyvíja tlak na pružinu, ktorá na základe sily, ktorou je magnet ťahaný vypočítava hrúbku laku.

Pokročilejšie zariadenia využívajú elektromagnetickú indukciu alebo vírivé prúdy. Elektromagnetické pole generované systémom je ovplyvnené substrátom a na základe týchto zmien určuje hrúbku laku. 

Pre meranie nekovoých povrchov existujú ultrazvukové merače, ktoré sa používajú na meranie povrchov ako sú laminát, drevo, plast a ďalšie. 

Ako si merač laku vybrať?

Niektoré technické parametre meračov laku sú dôležitejšie než iné. Za ten najdôležitejší môžeme považovať presnosť merania. Čím vyššia presnosť tým dôveryhodnejšie sú výsledky merania. Preto ak chcete merať presnejšie zamerajte sa na výber zariadenia s rozlíšením merania 1μm, to bude oveľa presnejšie než 10μm.

Ak sa chystáte merať aj iné vrstvy laku nielen na karosériách vozidiel. Vyberajte si aj podľa rozsahu merania. 

💡 Pred prvým meraním je potrebné väčšinu zariadení nakalibrovať. V opačnom prípade môže dôjsť k skresleným výsledkom merania. 

Ako merať hrúbku lak?

Prvoradé je myslieť na to, že meranie je len orientačné. Ani auto, ktoré práve zišlo z výrobnej linky nebude mať na každom mieste hodnoty laku rovnaké. Pri meraní sa musíte zamerať na výrazné odchýlky. 

Začnite s meraním od strechy. Priložte sondu k laku a odčítajte hodnotu. Vykonajte na streche niekoľko meraní a porovnajte hodnoty. Vykonajte čo najviac meraní pre presnejší výsledok. Pokračujte napríklad s dverami a vykonajte znova viacero meraní. Takto odmerajte hodnoty po celom povrchu auta. Testovanie vykonávajte vždy na čistom povrchu. 

Bežný rozsah hrúbky laku je 100-200μm záleží od značky a modelu vozidla. Ak viete že na aute je druhá vrstva laku, hodnoty budú vyššie. Merané hodnoty po celom povrchu karosérie jedného vozidla sa môžu líšiť v rozmedzí aj 40%. 

Pre príklad: 

Ak po celej karosérii namerate hodnoty na úrovni 90-160μm, no na kapote namerate hodnotu 420μm. Môžete si byť takmer istý, že toto miesto prešlo nejakou opravou. 

💡 Náš tip:

Merač láku HW-300 je jednoduchý, no spoľahlivý merač hrúbky laku, navrhnutý pre ľahké použitie a presné meranie. Jeho univerzálnosť a spoľahlivosť robia z neho ideálny nástroj pre spotrebiteľov, ktorí si cenia kvalitu bez zbytočných výdavkov.