Dvojstĺpové zdviháky patria medzi základ každého kvalitného servisu. Svojou zdvíhacou efektivitou, umožňujú vykonávať diagnostiku a servisné práce napríklad na nápravách a zavesení kolies, brzdovom a výfukovom systéme, pri výmene oleja v motore či prevodovke a mnoho ďalšieho. Na prvý pohľad sa môžu zdať všetky rovnaké, no niektoré disponujú prídavnými funkciami, zosilnenou konštrukciou, rozdielnym napájaním, rozmermi a podobne. Preto si teraz rozoberieme hlavné funkcie a rozdiely dvojstĺpových zdvihákov a porovnáme si zdviháky z našej aktuálnej ponuky.
Automatický vs. Poloautomatický zdvihák
V tomto prípade ide o rozdiel v západkovom systéme a spôsobe spúšťania vozidla na zem.
Pri poloautomatických zariadeniach musíme ručne uvoľniť zámky. Na to, aby sme spustili vozidlo nazem, je potrebné manuálne uvoľniť páku a tiež zámky. Zvyčajne uvoľňujeme zámky samostatne pre každý stĺp. Takže vás pri každom spustení čaká prechádzka okolo zdviháku.
Automatické zdviháky ako už z názvu vyplýva ovládajú zámky automaticky. Uvoľnenie zámkov prebieha prostredníctvom elektromagnetického systému, ktorý ovládame z ovládacieho panela na jednom z pilierov. Po zdvihnutí ramien zdvíhača stačí stlačiť tlačidlo LOCK na ovládacej skrini.
Poloautomatické dvojstĺpové zdviháky sú spravidla lacnejšie. Pri automatických totiž nestrácate čas, manuálnou aktiváciou zámkou, šetríte tak čas, práca je efektívnejšia a navyše bezpečnejšia.
Má teda poloautomatický zdvihák zmysel? Áno, je to totiž skvelá voľba pre začínajúce servisy, keďže sú menej nákladné. Alebo v prípade rýchlo sa rozrastajúcej autodielne, keď už jeden automatický zdvihák vlastníte môže byť poloautomatický skvelým doplnkom.
Napájanie 230V vs. 400V
Pri výbere by vás mohlo zaujímať aj to, aký typ napájania si zvoliť, 230V alebo 400V. Pri starších typoch toto mohol byť rozhodujúci faktor z pohľadu výkonu zdviháka. V dnešnej dobe a pri výbere z našej ponuky je rozhodujúce len to, aký typ elektrickej siete máte vo svojej dielni. V oboch prípadoch je totiž práca rovnako efektívna.
Horný vs. dolný nosník
Dvojstĺpový zdvihák s horným nosníkom je z pravidla určený len pre osobné autá, keďže horný nosník môže prekážať pri zdvíhaní vozidiel s vyššou svetlou výškou. Výhodou je však pohyb pod zdvihnutým vozidlom, keďže vám neprekáža dolný nosník môžete sa voľne pohybovať napríklad s vozíkom na náradie, držiakom prevodovky či odsávačkou oleja.
Dolný nosník umožňuje zdvíhanie napríklad aj dodávok a vysokých SUV vozidiel. Pohyb s príslušenstvom pod vozidlom je v tomto prípade náročnejší a zvyšuje sa riziko zakopnutia.
Prídavné vybavenie
V čom môže byť ďalší rozdiel sú doplnky alebo prídavné vybavenie dvojstĺpových zdvihákov. V štandarde sú všetky vybavené zhruba rovnako, no niektoré typy sú vybavené vychytávkami, ktoré stoja za zváženie. Napríklad kryty reťazí alebo lán, zabezpečia že k pohonu sa dostane znečne menšie množstvo nečistôt a prachu, takže sa znížia náklady na údržbu. Skvelou voľbou môže byť aj doplnkové LED osvetlenie, ktoré zlepší viditeľnosť pod vozidlom, doplnková zásuvka, ktorá umožní napojenie ďalšieho náradia priamo zo zdviháka alebo symetrické ramená, ktoré sú skvelou voľbou pre zdvíhanie dodávok a dlhých vozidiel a ďalšie vychytávky.
Terén a podklad
Vo všeobecnosti sa pre naše dvojstĺpové zdviháky odporúča maximálne rovný betónový povrch s vrstvou minimálne 30cm betónu triedy B25. V prípade čerstvého betónu je potrebné pred montážou dvojstĺpového zdviháku počkať aspoň 28 dní.
No v ponuke máme aj zdviháky s vystuženým rámom a prídavnými pätkami, ktoré rozložia váhu a ich požiadavky sú minimálne 20cm betónu B25.
Porovnanie našej ponuky
L-200 | L-200F | L-200R | L-201 | L-220 | L-220F | L-220R | |
Nosnosť | 4T | 4T | 4T | 4T | 4T | 4T | 4T |
Typ | Poloautomatický | Poloautomatický | Poloautomatický | Poloautomatický | Automatický | Automatický | Automatický |
Vystúžený rám | Nie | Nie | Áno | Nie | Nie | Nie | Áno |
Rozsah dĺžky ramena | 620-1260mm | 620-1260mm | 620-1260mm | 620-1260mm | 620-1260mm | 620-1260mm | 620-1260mm |
Hrúbka podlahy | 30cm | 30cm | 20cm | 30cm | 30cm | 30cm | 20cm |
Nosník | Dolný | Dolný | Dolný | Dolný | Dolný | Dolný | Dolný |
Zdroj | 400V | 230V | 400V | 400V | 400V | 230V | 400V |
Maximálna šírka auta | 2500mm | 2500mm | 2500mm | 2500mm | 2500mm | 2500mm | 2500mm |
Výška zdvihu | 9-193cm | 9-193cm | 9-193cm | 9-193cm | 9-193cm | 9-193cm | 9-193cm |
Rozmery základne | 380x450mm | 380x450mm | 380x450mm | 380x450mm | 380x450mm | 380x450mm | 380x450mm |
Časový spínač | Áno | Áno | Áno | Áno | Áno | Áno | Áno |
Pridané vlastnosti | - | - | - | Kryty lán | Kryty lán | Kryty lán | Kryty lán |
Hmotnosť | 630kg | 630kg | 700kg | 630kg | 580kg | 640kg | 715kg |
Rozmery | 3365x2824mm | 3385x2830mm | 3365x2824mm | 3365x2824mm | 3365x2824mm | 3365x2824mm | 3365x2824mm |
L-220 PRO | L-240 | L-240F | L-250 | L-260 | L-280 | |
Nosnosť | 4T | 4T | 4T | 4T | 4T | 5T |
Typ | Automatický | Automatický | Automatický | Poloautomatický | Automatický | Automatický |
Vystúžený rám | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Rozsah dĺžky ramena | 620-1260mm | 700-1345mm | 700-1345mm | 705-1260mm | 620-1260mm | 786-1798mm |
Hrúbka podlahy | 30cm | 30cm | 30cm | 30cm | 30cm | 30cm |
Nosník | Dolný | Dolný | Dolný | Horný | Horný | Dolný |
Zdroj | 400V | 400V | 230V 50Hz | 400V | 400V | 400V |
Maximálna šírka auta | 2500mm | 2500mm | 2500mm | 2576mm | 2576mm | 3022mm |
Výška zdvihu | 9-193cm | 9-193cm | 9-193cm | 11-180cm | 10-196cm | 11-194mm |
Rozmery základne | 380x450mm | 380x450mm | 380x450mm | 340x450mm | 380x450mm | 330x520mm |
Časový spínač | Áno | Áno | Áno | Áno | Áno | Áno |
Pridané vlastnosti | LED osvetlenie, prídavná zásuvka 230V, kryty lán | Kryty lana, symetrické ramená | Kryty lana, symetrické ramená | - | - | Kryty lán |
Hmotnosť | 640kg | 610kg | 610kg | 650kg | 700kg | 990kg |
Rozmery | 3365x2824mm | 3365x2824mm | 3365x2824mm | 3626x3605mm | 3560x3740mm | 3980x2850mm |
Kedy zvoliť štvorstĺpový zdvihák?
Štvorstĺpové zdviháky fungujú na princípe plošiny, takže auto sa nezdvíha za zdvíhacie body ale stojí pevne na kolesách. Preto sa tento typ využíva hlavne pri diagnostikách, kedy je potrebné ponechať zavesenie kolies zaťažené. Dokážu pohodlne pracovať so širokým spektrom automobilov. No sú výrazne náročnejšie na priestor. Sú cenovo náročnejšie ale so správnym vybavením, neexistuje práca, ktorú by nezvládli.
Preto ak chcete svoje služby posunúť o úroveň vyššie, štvorstĺpový zdvihák s príslušenstvom pre geometriu kolies a prídavným zdvihom je to, čo potrebujete.